Vi er Norges nest mest kjente merkevare

Her er Lill Mari Wiklund, Torild Rundgreen, Stian Moursund og Gro Westerlund. De jobber daglig med å gjøre Nordbohus mer kjent.

Nordbohus er Norges nest mest kjente merkevare i vår bransje. Det fremkommer av Prognosesenterets årlige undersøkelse som nå foreligger i 2015-versjon.

Det er flere målinger som gjøres, og de lærde strides om det er "top of mind" eller "uhjulpen merkekjennskap" som er viktigst. Nordbohus ligger heldigvis helt i toppen i begge
kategorier, kun slått av Block Watne. På bildet ser vi Nordbohus sin markedsavdeling; Stian, Torild, Gro og Lill Mari. Vår jobb er å fortelle markedet om våre fine
boliger, Nordbohusforhandlerne sin høye kvalitet og deres tilfredse kunder. Ja kundene forteller faktisk om det selv også via sine instagramkontoer og facebook-sider. Det er
turbo på jungeltelegrafen, og det tror vi bidrar sterkt til vår økte merkekjennskap.

Øker mest på top of mind

Block Watne ligger på topp når det gjelder hvilket husmerke/husleverandør som blir nevnt først. Nordbohus klatrer opp fra 3. til 2.plass i år, og er det selskapet som øker mest i forhold til 2014. Mesterhus ligger på 3.plass.

Øker mest på uhjulpen merkekjennskap

Block Watne ligger på topp på uhjulpet merkeskjennskap. På andreplass ligger Nordbohus som øker med hele 4 %-poeng fra fjor. Mesterhus ligger på tredjeplass. Obos ligger på en 4. plass. Nordbohus øker mest på uhjulpen merkekjennskap også.

Hvorfor øker Nordbohus så mye?

Det store spørsmålet er hvorfor Nordbohus øker så mye. Jeg tror det har med tydelighet å gjøre. Nordbohus får endelig betalt for å være tydelig i markedskommunikasjonen. Vi er «bygd for å vare», det dokumenteres med Teknisk godkjenning fra Sintef Byggforsk, og en rekke fornøyde kunder som blogger og instagrammer om huset sitt. Det siste blir mer og mer viktig. Sosiale medier kommer til å bety mer og mer for vår merkekjennskap. Vi har en svært stor mengde med fornøyde kunder, og disse viser frem sine boliger fra Nordbohus på en elegant måte. Anbefalinger fra ekte kjøpere er den beste markedsføringen som finnes. Det vi nå opplever er turbo på jungeltelegrafen og at den er tilgjengelig for flere. Jungeltelegrafen er på instagram, facebook, google+, google søk på de mange ulike kundeblogger. Er kundene fornøyde så forteller de om det, og det vises på vår merkekjennskap.

Kjøpt kjennskap og fortjent kjennskap

Det finnes i hvert fall to typer merkekjennskap. Kjøpt kjennskap, og fortjent kjennskap. Den fortjente kjennskapen kommer gjennom det gode arbeidet og fornøyde kunder. Den kjøpte kjennskapen kommer gjennom annonsering blant annet. Annonseringen blir mye mer effektiv når den fortjente kjennskapen allerede er høy. Jeg tror det er det vi ser effekten av nå. Vår fortjente kjennskap er høy og det kommer fra kjedens felles fokus på byggfaglig kvalitet og fornøyde kunder. Det får vi betalt for gjennom økt merkekjennskap.

Kanskje du blir en av våre kunder i fremtiden? Her kan du se noen av våre eneboliger og tomannsboliger.

Les nyhetssak på BYGG.no om merkekjennskapsundersøkelsen: Disse boligprodusentene kjenner kundene best


19.02.2015
Skrevet av Stian R. Moursund, markeds- og kommunikasjonssjef Nordbohus AS