Norges mest fornøyde kunder 2016 - To på Topp3

Å holde det man lover, og levere høy kvalitet samt å være pålitelig. Det er oppskriften på suksess.

Årets beste for 2016 innen kundetilfredshet ble hedret og avslørt 16. februar under Prognosenteret sin årlige konferanse.

Det deles ut pris for beste kundetilfredshet i 4 kategorier, og i konkurransen om beste enkeltbedrift hadde Nordbohus to selskaper på pallen.

Enkeltkundemarkedet – kundene har egen tomt og velger selv leverandør og boligtype

Beste kjede i enkeltkundemarkedet ble Hellvik Hus med en score på 80 av 100. I denne delen av konkurransen avsløres ikke TOPP10-listen. Nordbohus vant denne delen av konkurransen i fjor med en score på 73 av 100. –Vi har en veldig fin økning i Nordbohus. Vi har 76 poeng opp mot fjorårets 73. Det viser at vi fortsetter forbedringsarbeidet selv om vi vant gull i fjor. Nå holdt det ikke til gull i år, men det viktigste for oss er det kontinuerlige forbedringsarbeidet. Det er gledelig å se at vi fortsatt hever oss, sier Anne Irene Enge som er kvalitetsleder i Nordbohus AS.

Enkeltkundemarkedet beste bedrift – kundene har egen tomt og velger selv leverandør og boligtype

Systemhusforandleren Straume Mesterbygg gikk av med seieren med 100 av 100 poeng. Like bak finner vi to Nordbohusforhandlere på pallen. Nordbohus Sogn med 95 poeng og Nordbohus Jarle Sætra med 93 poeng. Nordbohus vant denne delen av kåringen for prestasjonen i 2015 og hadde den gang 5 av 10 selskaper på topp 10-listen. For 2015 var det Nordbohus Byggmester Arild Andersen som vant med 93 poeng. –I år fikk vi tredjeplass med 93 poeng, og andreplass med 95 poeng. Vi er med i toppen, og det gleder meg at vi viser forbedring også i denne kategorien. Det er også gledelig å se at bransjen som helhet har hevet seg, og vi har fått enda tøffere konkurranse på kundetilfredshet enn tidligere. Det er en positiv utvikling for kundene, sier kvalitetsleder Anne Irene Enge i Nordbohus.

kti%202016%20tabell.png

Nordbohus Sogn og Nordbohus Jarle Sætra er i toppen fordi de leverer høy kvalitet, men også fordi de har fokus på fire sentrale tema:

  • Holde det man lover
  • Erkjenne og rette opp i evt. feil
  • Ha tydelige rutiner
  • Være pålitelig

-Det er disse fire temaer som er viktigst for kundene i slike målinger, og her er Nordbohus Sogn og Nordbohus Jarle Sætra i Norgestoppen. Det er veldig gledelig, sier Anne Irene Enge.

Prosjektmarkedet – kundene kjøper bolig og tomt fra boligutvikler

Førsteplassen ble for første gang delt på tre aktører med samme score. Fjorårets vinner JM fikk 76 av 100 poeng sammen med Backe Prosjekt og AF Gruppen.

Prosjektmarkedet - beste enkeltprosjekt

I denne delen av kåringen gikk Selvaag bolig til topps med Moss Glassverk, hus A2 og 92 av 100 poeng. Nordbohus vant i fjor med prosjektet Bjørnsrud Skog fra Nordbohus Romerike. De var sannelig i toppen i år også, denne gangen med prosjektet Råholtåsen. De oppnådde en score på 83 av 100 og det holdt til en delt 7. plass over Norges beste. -Det er en meget god prestasjon og viser at Nordbohus Romerike fortsetter det gode arbeidet som førte til gull i fjor. Å være på topp 10-listen med Norges mest fornøyde kunder er en svært god prestasjon, og Nordbohus Romerike viser at de ikke hviler på laurbærene fra fjorårets prestasjoner.

Det er et konkurransefortrinn å ha fornøyde kunder. Beliggenhet og pris er fortsatt viktig, men selve kundereisen og kundeopplevelsen blir mer og mer viktig i valget av leverandør, avslutter Anne Irene Enge i Nordbohus AS.

Les også Prognosesenterets egen nyhetssak om temaet her: Kundetilfredshet blant boligkundene 2016

17.02.2017
Skrevet av Stian R. Moursund, markeds- og kommunikasjonssjef Nordbohus AS