Hvorfor har vi Norges mest fornøyde kunder?

Hvorfor har Nordbohus Norges mest fornøyde kunder? Hva er det Nordbohus gjør som skaper så mange ambassadører? Vi spurte både kjedens forhandlere, og langrennslandslaget om deres mening. 

For å lykkes i boligmarkedet over tid må man levere god kvalitet. Derfor har Nordbohus, som eneste leverandør i bransjen, teknisk godkjenning fra Sintef Byggforsk på hele sitt unike byggesystem. Det betyr at en uavhengig tredjepart har sett på vår oppskrift for boligbygging, og alle våre byggdetaljer, og sagt at om oppskriften følges så vil boligen tilfredsstille lovens krav. Det er viktig for deg som kunde

Kundetilfredsheten måles hvert år av Prognosesenteret gjennom spørreskjema direkte til våre kunder, og til våre konkurrenter. For 2018 vant vi igjen og fikk bransjens høyeste score. Denne målingen er viktig for oss. Den forteller oss hva vi er dyktige på, og hva vi kan forbedre. Men hva er det egentlig som skaper fornøyde kunder? Vi spurte både våre forhandlere og Langrennslandslaget og fikk veldig sammenfallende svar. 

-Det vi leverer til en kunde skal være god kvalitet. Vi skal møte tross alt møte kunden igjen på gata og i butikken, og da er det kjekt å vite at det de har fått hos oss det er det god kvalitet på, sier Eirik Holvik som er daglig leder hos Nordbohus i Måløy. Den holdningen, og den lokale tilstedeværelsen er nok en viktig årsak til den høye andelen fornøyde kunder i Nordbohus.

Vi vet det er viktig for deg

Knud Knudsen hos Nordbohusforhandleren Byggmester Arild Andersen i Fredrikstad er også opptatt av å se kunden og levere så godt som mulig. -Jeg vet ikke hva vi gjør, vi prøver bare å ta oss av kundene når de kommer. Vi er oss selv og prøver bare å gjøre det beste. Vi bygger jo kundens drøm, og det er viktig å ta seg av kunden, sier Knud Knudsen. Denne refleksjonen underbygges av Birgit Skarstein fra Langrennslandslaget. -Det å ha en leverandør som kjenner behov og har sett mange hus bli bygd; sånn at når dagen kommer og vi flytter inn, så er det faktisk det drømmehuset vi hadde tenkt oss, sier Birgit Skarstein.

Forstå kundene og vær motivert

-Det er viktig å forstå kundenes behov og skape tillit. Å få en god kommunikasjon, og forståelse for både kundens forventning og det vi skal levere, sier Asgaut Kalsaas i Nordbohus Sandnes. Det oppsummerer egentlig hele hemmeligheten. Vi må forstå våre kunder og presentere vårt produkt så godt at kundene forstår oss. Da er mye gjort.

I tillegg må vi øve mye og jobbe med små forbedringer hver eneste dag. Det har vi gjort siden 1985 og nå lærer vi litt fra Langrennslandslaget også. Landslaget jakter stadig på de små forbedringene som kan gjøre dem enda bedre. Det er derfor de er nr. 1. Det er derfor de holder konkurrentene på avstand; fordi de hele tiden forbedrer seg og har den riktige motivasjonen for å lykkes. 

Slik gjør vi det i Nordbohus også. Vi blir motiverte av at våre kunder er fornøyde. Jeg tror det er derfor vi også holder oss i toppen. I tillegg er vi en del av et lag. Vi er et landslag vi også, og nå blir vi faktisk en del av et enda større lag med Mestergruppen som eier. Vi forsterker oss, slik at vi kan levere den gode Nordbohuskvaliteten og ha Norges mest fornøyde kunder i fortsettelsen også. Det ser vi frem til!


Skrevet av Stian Moursund, markeds- og kommunikasjonssjef i Nordbohus AS
 

Se mer om det som skaper fornøyde kunder i filmen nedenfor. 

Hvorfor har Nordbohus så fornøyde kunder?

Vi spurte både kjedens forhandlere og langrennslandslaget om hvorfor Nordbohus har så fornøyde kunder.
Finn forhandler