Trender i markedet

De valg man tar om design og uttrykk blir ofte en god kilde til inspirasjon for andre. Slik skapes trender, og byggebransjen er intet unntak for populære valg og uttrykk. Camilla Solheim fra Nordbohus Romerike deler sine innspill på nåværende trender i regionen.

Camilla er daglig leder, og har god oversikt over det som beveger seg av stiluttrykk og ønsker som kundene har rundt uttrykk og design på huset sitt. God plass og ekstra rom er høyt på ønskelisten til mange:

- Folk vil gjerne ha et ekstra flerbruksrom i huset sitt som de kan bruke som gjesterom, kontor eller hobbyrom.

Hva med ren bodplass – er vi gode på å ta hensyn til det?

- Nei, egentlig ikke. Mange vil helst ha det ekstra rommet som man kan bruke til noe, og prioriterer kanskje oppbevaringsplasser først på et senere tidspunkt når man bygger garasje eller utendørs boder, forteller Camilla Solheim.

Klassisk-moderne hybrid

Profilbilde av Camilla Solheim i Nordbohus Romerike
Camilla Solheim, daglig leder
i Nordbohus Romerike

Hva er trendy når det gjelder arkitektoniske uttrykk – surfer vi på en funkisbølge, eller beholder vi nostalgiske uttrykk i husvalgene våre?

- Det jeg opplever er at det klassisk-moderne er populært. Det nostalgiske er det lite eller ingen etterspørsel etter. Dette kan jo variere fra landsdel til landsdel, men hos oss på Romerike ser vi at de klassiske husene etterspørres, forteller Camilla.

Mange velger seg klassiske hus, og deretter moderniserer de i en funkisretning ved å endre på vinduer på utsiden, og velger interiørløsninger som gips, glatte flater og listfritt. Maling og farger på rom har et minimalistisk skandinavisk preg, og fullføres gjerne med sorte dører og lyse tregulv.

Illustrasjon av interiør kjøkken i eneboligen All-tid
Eneboligen All-tid representerer kategorien klassisk-moderne i Nordbohus. 

Vinduer endrer uttrykket

For å få huset til å skille seg ut er det mange som velger å sette fokus på plassering av vinduene. Mange tar utgangspunkt i huskatalogen når de bestemmer seg for hus, og justerer vindusplasseringene etter ønske.

- Vinduenes plassering kan gi en skikkelig kul fasade, og en lekker effekt på innsiden, forteller Camilla.

Skråvinduer, store vinduer og en leken stil med uttrykket i form av farget glass og utforming av håndtak er noe mange fatter en økende interesse for.

- Vi møter og tilrettelegger for mange ulike preferanser. Solglass og solskjerming er også noe vi alltid jobber med, forteller Camilla.

Inspirerer hverandre

De fleste som kommer til Camilla og teamet hos Nordbohus Romerike har funnet god inspirasjon i boligene fra huskatalogen, og løsninger de har sett på nett og i sosiale medier. Mange som har storslåtte og flotte boligprosjekt oppretter gjerne en egen konto på Instagram for å dokumentere reisen sin. Dette synes Camilla er gøy, og spesielt når nye kunder ønsker det likt:

- Vi har unge kunder som kommer til oss og viser oss hus fra andre Nordbohus-kunder som de liker veldig godt, og ønsker et likt hus selv. Da har vi gjort noe riktig i kjeden, avslutter Camilla Solheim.

Se instagram-kontoen Norwegian Fairytale med fantastiske bilder av eneboligen Nukleus - et godt eksempel på vår klassisk-moderne kategori. 

 

Les også: Det blir ikke dyrere enn planlagt

Last ned huskatalogen vår


Skrevet av Kathrine Krane, Bennett Reklamebyrå

Finn forhandler