Nordbohus GH Bolig har kjent på svingningene i markedet, slik man gjerne gjør i tilknytning til en større by i Norge. 2017 og 2018 var magre år, og selskapet fikk kjenne på utfordringene knyttet til både aktivitet og likviditet. -Vi ble nødt til å nedbemanne og skalere ned driften. Det var særdeles krevende, og vi fikk jobbe steinhardt for hver eneste krone i omsetning. Det er derfor ekstra morsomt at vi lykkes så bra nå, sier Hans Olav Søbstad.
Det snudde i Korona-tiden
Nordbohus GH Bolig har bygd fremgangen stein på stein, og sakte men sikkert. I 2018 solgte de fire boliger. I 2019 solgte de 11 boliger, og hittil i 2020 har de solgt 15 boliger! -Ja det er bra fart på salget nå. Vi har solgt 12 leiligheter til en lokal eiendomsutvikler i et spennende prosjekt, og tre eneboliger til privatkunder. Den siste kontrakten ble signert i går og er en kundetilpasset variant av eneboligen Nexus. I morgen reiser jeg ut med gravemaskinen for å gjøre klar tomta. Her går det unna, sier en travel Hans Olav Søbstad.

Gode folk på laget – og større lag
Når vi spør om årsaken til den fine suksessen hittil i år er Søbstad kjapp med å trekke frem sine gode kollegaer. -Vi har en veldig fin kjerne med ansatte som har stått på som bare det for selskapet de siste par årene. På kontoret har vi Trine Lyngstad som holder i trådene, og tilfører oss strukturen og kontrollen vi trenger for å håndtere veksten. I tillegg har vi utvidet laget ganske kraftig. Hittil i år har vi ansatt seks nye tømrere, og vi trenger i grunn ytterligere to, men jeg er litt avventende. Vi kan ikke vokse for fort heller, og jeg vil ha full kontroll før vi tar på oss nye faste kostnader. Vi bygger både boliger og et selskap som skal være bygd for å vare, sier Søbstad.
Les også: Takk til dere som holder Nordbohus igang

Digital innovasjon skapte vekst
Hans Olav Søbstad trives aller best bak spakene på en gravemaskin, men har innsett at digitalisering av den innledende kundekontakten er nødvendig og riktig. - Jeg var litt skeptisk da Nordbohus lanserte priser på nett for eneboligkonseptet, men vi besluttet å gi satsingen en fair sjanse. Det har i grunnen fungert veldig bra for oss. Vi sparer mye tid på utregning av tilbud, og når kundene kommer så har de i stor grad bestemt seg og kan mye om boligene. Jeg tror digitaliseringen så langt har vært positiv både for oss og for kundene. Folk er jo vant til å finne informasjonen på nett, og de liker at det er innflyttingsklare priser og lik pris for alle. Det er fint for oss også, avslutter Søbstad.
Les om pris på nett her: Nå kan du finne prisen på nett
Vi har mange oppfølgingsspørsmål, men de må vente. Søbstad må ta en innkommende telefon fra en potensiell kunde, og deretter klargjøre maskinen for morgendagens graving på tomten til kunden som har kjøpt eneboligen Nexus.
Finn din pris der du vil bo. Opprett brukerkonto og se oversikten her (klikk deretter på Finn din pris)
Skrevet av Stian Moursund,
Markeds- og kommunikasjonssjef i Nordbohus AS.