Nordbohus Racing - en bedre leder av å kjøre fort

Nordbohus og Nordbohus Modum sponser Jan Henning Kleiv i Nordbohus Racing. Når han ikke kjører fort så er han daglig leder i Nordbohus Modum og styreformann i Nordbohus AS som er kjedens hovedkontor. I denne artikkelen tar han et tilbakeblikk på sesongen som har gått, med både oppturer, nedturer og det skumle krasjet under NM-runden i Melhus. Totalt sett har det gått bra, til tross for dramatikken, og hans kollegaer mener han er en bedre sjef når han kjører fort. -De mener alle at jeg gjør en bedre jobb, er blidere og mer energisk før og etter løpene, så dette må vi nok bare holde på med, sier Jan Henning Kleiv.

Da er årets sesong over. Det ble ikke den sesongen som vi hadde planlagt og sett for oss i vinter.

Vi gjorde alle forberedelser med vår Saxo i vinter. Den ble plukket helt fra hverandre, motor, girkasse og dempere ble overhalt og «alt» ble modifisert til det beste. Hver minste skrue ble demontert, alt lakkert opp og montert på nytt. Året begynte bra med en sjuende plass totalt i bakkeløp, og meget gode tider på første NM-runden i rallycross på Konsmo i mai. Der var det kun et rele som fratok oss en direkte plass i A-finalen.

IMG_5035_web.jpg

Da jeg var på Melhus og krasjet Saxoen var første fokus å få tak i en ny bil, og komme seg i gang igjen. Saxoen ble jo vrak og det som var brukandes er i høst blitt solgt til andre med tilsvarende bil. Det var ikke mange ledige biler tilgjengelig midt i en sesong, så vi kjøpte en Peugeot 207 som var gått i EM. Utfordringen med denne har vist seg at den er alt for tung. EM har andre vektkrav, enn NM. I tillegg har nok krasjen gjort noe med meg. Jeg er nok ikke like uredd som jeg var, og summen av dette har gjort at vi ikke har klart noen gode plasseringer i høst.

IMG_E5844.JPG
Jan Henning Kleiv (t.v) og hans dyktige medhjelper Thomas Myhre Hansen med ny bil. Bilen med EM-erfaring viste seg å være for tung for NM-reglene og nå er den til salgs.

09-11.08 kjørte vi NM på Grenland, der var det øs-pøs regnvær og hele helgen ble tragisk. Det flommet vann i depoet, sølete å kjøre med dårlig sikt, kaldt og jævlig…. Det ble en delt 13.plass med to andre etter innledende, men med dårligst tid av oss, ble jeg plassert som nummer 15 og den første utenfor finalene. Dro hjem med en negativ følelse og kun fokus på hva som kunne bedres, ikke det som var bra. Hadde faktisk en 6. tid på trening, så alt var ikke like ille. Det var mitt andre løp på regn, to år siden forrige.

30.08-01.09 kjørte vi NM på Flisa. Det er en meget krevende bane med store høydeforskjeller og motbakke fra start. Med en bil som veier 130 kg mer enn de andre ble det tungt. Det gikk allikevel bra og med en heatseier, endte vi på en 9. plass etter innledende og hadde første startspor i C-finalen. Med våt bane var det vesentlig bedre forhold for de som starter bakfra på ren asfalt. Vi to som stod først hadde ingen sjanse og andre forsvant ut av starten. Det ble til slutt en 12. plass.

Etter dette fikk vi tid til å forbedre motoren. Noen flere hester, og et bedre moment ved 6.500 omdreininger var vi noe mer positive til neste løp (vi tok det som trening). Det var klubbløpet i Sigdal den 14.09. Der var vi eneste med 1,6 liter motor, og kjørte mot to store Volvoer med 2,4 liter. Det gikk forholdsvis bra, skulle egentlig ikke ha noen sjanse, men ble nr to totalt og i finalen var jeg nærmere vinneren enn i innledende heat.

Siste NM runde gikk på Momarken 20-21.09. Det er en bane jeg aldri hadde vært på før. Den går innenfor travbanen, flatt terreng med kun to svinger og meget rask. Jeg sleit med å få opp farten og fikk det ikke helt til å stemme. Tidvis bra kjøring, hvor jeg ledet og lå an til heatseier, men ble påkjørt bakfra og fikk bakhjulet ute av stilling, bøyde et stag og kom ikke i mål. Totalt ble det en ny 12.plass og vi var ikke fornøyde med helgen.

IMG_5910.JPG
Jan Henning presser på under siste NM-runde på Momarken

Som dere forstår har det blitt en nedtur etter kræsjen og jeg kjenner at noe av gleden har forsvunnet. For å få 207`en konkurransedyktig må vi bruke ca kr 200` for å lette den. Da må alt demonteres og fjerne vekt der man kan og skifte til lettere deler. Jeg vil derfor selge 207`en slik den står, så får en ev. kjøper om det finnes noen, lette den selv. De som kan gjøre arbeidene selv og ikke trenger å leie inn fagfolk vil klare det for en vesentlig lavere kostnad. Jeg har leid inn Marius Bermingrud og Thomas Myhre Hansen til alt i hele år, slik at jeg har kunnet fokusere på Nordbohus lokalt og sentralt, og kun kommet direkte på løpene med min bobil og kjøreutstyr.

Jeg ble til slutt nr 13 sammenlagt i NM av 25 deltakere, så det er midt på treet. Når man ser tilbake på sesongen, så er det absolutt godkjent. Nå skal vi evaluere sesongen og ta en avgjørelse for neste år, men pr nå ser det ut til at vi går for salg av vår 207 og slutter med rallycross og bakkeløp. Det er ingen plan om å gi opp drømmen om racing. Både min kone og medeiere/kolleger er veldig tydelig på at jeg ikke får lov til å slutte. Med så stort arbeids- og ansvarspress som jeg har i alle mine stillinger og verv, må man ha noen avbrekk for å samle tankene og få puste fritt. De mener alle at jeg gjør en bedre jobb, er blidere og mer energisk før og etter løpene, så dette må vi nok bare holde på med 😊

IMG_E5846.JPG
Jan Henning Kleiv sine gode kolleger mener han er enda blidere og bedre leder når han kjører for Nordbohus Racing

Planen er å bestille en helt ny bil for å kjøre en nordisk serie med kun Citroen Ds3, en såkalt merkecup. Der er alle biler eksakt like, og løpene går i Norge, Sverige og Danmark med sjåfører fra alle tre landene. Det er ren asfaltracing og alt er lagt til rette for rettferdig konkurranse. Bilene er like, det er restriksjoner på antall dekk, og «alt» er opp til sjåføren. På godt og vondt..  

Ønsker igjen å takke dere alle for bidrag og støtte, og ønsker dere en fin høst og vinter.
 

Jan Henning Kleiv, Nordbohus Racing

Finn forhandler