Bygger mer enn bolig
Det flotte servicebygget ligner en fiskehjell, og skal huse drøssevis av entusiastiske surfere og besøkende til Lofoten Beach Camp når det står klart første uka i juni 2021. For sjefen sjøl i Nordbohus Byggalf, Olav-Inge Alfheim, er prosjektet en liten drøm i oppfyllelse, og et tipp med hatten til hans personlige fascinasjon for byggverk i massivt tre.
- Nordbohus Byggalf har i samarbeid med StudioNN og Seljesæter arkitekter, Green Advisors, Per og Ellen Benjaminsen og lokal byggmester Egil Arne Myklebust stått for planleggingsfasen av dette fantastiske byggverket – hele veien fra en vill idé til søknad og ferdigstilling. Det har vært et særdeles spennende prosjekt som har utfordret vår byggtekniske kompetanse, sier Olav-Inge Alfheim.


Et servicebygg for alle
Trebygget er bygd som en klassisk fiskehjell, og er plassert på det som mange vil påstå er Lofoten- og kanskje Norges flotteste sandstrand: Skagenstranda i Flakstad. Bygget er fullt innredet med dusj, toalett, oppholdsrom og en enkel beachbar med servering.
- I tillegg er alt tilrettelagt for rullestolbrukere både inne i bygget, samt med en direkte adkomst til stranda, forteller Olav-Inge Alfheim.
- Det er god plass inne i bygget, og rett og slett et toppmoderne anlegg til god nytte for alle som bor på anlegget.
-I Nordbohus er inkluderende design et viktig tema. Vi ønsker å bygge mest mulig som er tilgjengelig for flest mulig. Lofoten Beach Camp-bygget er imponerende, initiativet og kreativiteten er unik og det er en herlig galskap og «guts» over det hele. Når de i tillegg gjør dette flotte bygget tilgjengelig for alle så blir jeg veldig glad, sier markeds- og kommunikasjonssjef Stian Moursund.

Norsk og lokal produksjon
Hele prosessen har vært norsk og lokal, forteller Olav-Inge. Med hele 5 semitrailere og et par lastebiler ekstra, ble treverket fraktet til byggestedet. Selve bygget veier rundt 300 tonn!
- All bygging og montering ble gjort utendørs, men produksjonen av elementene ble gjort i egen hall i Bodø, forteller Olav-Inge Alfheim.
Elementene i massiv-tre kommer fra Splitkon og takbordene kommer fra Norsk Limtre og er behandlet med impregnering fra Bergene Holm. Kun lokale entreprenører har blitt brukt til prosjektet, og det er Olav-Inge Alfheim spesielt opptatt av.
- Lokalt samarbeid er for oss viktig uansett hvilke prosjekter vi jobber med. Dette sørger for å gi noe tilbake til samfunnet rundt, og holder produksjon og arbeidsplasser i gang.
Byggmester og fotograf
Olav Inge er både byggmester og prisbelønt fotograf. Hans bilder berømmes i konkurranser over hele verden, og alle bildene i denne artikkelen er knipset av Alfheim selv. -Det er så vakre bilder. Olav Inge sa til meg en gang at han faktisk var litt lei av nordlys, men nå ser det ut som han har funnet igjen gleden over å danse med Aurora på nattehimmelen. Bildene er nesten like dramatiske som Lofoten Beach Camp-bygget, og jeg ser at dette prosjektet er i Olav Inge sin ånd, og det gleder meg. Han koser seg med dette, samtidig som han jobber hardt og skaper noe vakkert som er bygd for å vare.

Både bildene hans, og spesielt dette prosjektet er jo nærmest som et maleri, der veien frem til målet - selve skapelsen - er like viktig som sluttresultatet. Jeg blir veldig glad på Olav Inge og Nordbohus sine vegne når jeg ser dette praktfulle bygget reise seg, inspirert av fiskehjell der belønningen fra det harde strevet på havet blir til et matprodukt foredlet av naturen det kom fra. Det er nesten for mye vakkert, sier Stian Moursund som er markeds- og kommunikasjonssjef i Nordbohus.

Myke bølger og knirkefri framgang
Olav-Inge er veldig fornøyd med selve prosessen fra start til slutt, og synes det er har vært et fantastisk prosjekt å være en del av:
- Hele prosessen har gått som smurt, og resultatet blir helt nydelig. Dette er et bygg som er laget for å tåle vær, vind og hav. Med dette nye servicebygget og alt annet som tilbys av eksepsjonelle naturopplevelser, er Lofoten Beach Camp definitivt «the place to be» i sommer, avslutter Olav-Inge Alfheim.


Les mer om Lofoten Beach Camp her
Skrevet av Kathrine Krane, Bennett Reklamebyrå